Pages

Sunday, May 9, 2010

kota mahsuri, langkawi

finally..

entry about langkawi yang telah diperap2 gamba2nyer tak berusik.. haruslah menyiapkan segera n compile for others untuk memudahkan pembacaan regarding langkawi2 nyer citer..


wow~~ impressive record, ader 11 posts dat i wrote personally from my experience sepanjang holiday sane.. dis will be the last one.. so kesimpulannya, i'm alone buat 11 entries on langkawi.. hoho..

dis is one of the venue dalam tentatif with our tourist guide, cik halijah.. she is really friendly n sangat best having her for our trip.. banyak betul info dapat dikutip sepanjang our trip in langkawi.. shud there anybody want to try her service as ur tour guide, boleh la put a comment below n i shall give her number to u.. is it okey for us?? hoho..

tanpa berlengah lagi..


i'm presenting kota mahsuri ni..

disebabkan kitorang masuk terus di-dropkan depan entrance bangunan tu oleh our bus, tak sempat nak amik gamba terlebih dahulu la.. hehe..

untuk masuk bangunan ni, we have to pay for the tickets yer.. bukan free tau.. untuk orang dewasa kena bayar rm 5 seorang..

suma pengunjung kena buka kasut sebelum enter the gallery ni.. oh, lagi sekali tak amik gamba.. mak dah tunggu dah anaknyer yang suka lambat2 nak amik gamba sana sini ni.. hoho..

inside the gallery pun takder langsung gamba yang di-capture-kan.. dis is becoz rules n regulation kat dalam gallery ialah tak boleh amik gamba.. sebagai seorang warga yang patuh kepada peraturan, i don't hold my w980 at all sepanjang berada dalam gallery ni..

gallery tu berbentuk pusaran di dalam.. di dinding2 diceritakan tentang kisah mahsuri.. semasa zaman kanak2nyer.. semasa zaman dara suntinya.. semasa mengandung yang suaminya terpaksa keluar outstation.. semasa difitnah.. semasa kejadian darah putih..

we all cam familiar kan mengenai mahsuri?? sedikit summary la kot..

ibu dan bapa mahsuri merupakan anggota masyarakat yang dihormati dan disegani di kampungnya.. tetapi masih belum dikurniakan anak {iaitu mahsuri}, walaupun usia telah lanjut.. ada satu kejadian ketika sedang bercucuk-tanam {kot??}, mereka terdengar kerak nasi yang dibuang menangis.. terlupa pulak significant kejadian ni sebab sebok memberi arahan kepada ofis thru fon.. don't forget yang holiday i tidak tenteram gitu..

tak lama selepas kejadian kerak nasi menangis tu, mak mahsuri mengandung.. dikisahkan mahsuri ni lahir ketika malam lailatul qadar.. air di perigi pun sejuk beku time dia dilahirkan tu..

ketika mahsuri mengandung, suaminya terpaksa outstation.. samada sebab pegi perang atau berkunjung sebagai utusan camtu kot.. masa ni la dia difitnah oleh seorang yang berkepentingan jugak.. akibatnya mahsuri disula akibat fitnah.. actually ada 2 peristiwa.. yang 1st memang tak ingat.. tapi yang 2nd tu ialah kuar darah putih jika dia tidak bersalah..

sebelum menghembus nafas terakhir, mahsuri bersumpah bahawa tempat simpanan beras yang ada di kawasan tu akan terbakar dan tanah langkawi tu tidak akan berkembang maju selama 7 keturunan.. dan yes, tak lama selepas mati disula, suma simpanan beras memang terbakar habis tanpa tinggal anything pun there..

so kira jangka masa 7 keturunan tu telah tamat.. even penanaman padi pun dapat dijalankan lebih kurang 3 kali setahun.. means, memang tanah tu extra subur la kot.. if i'm not mistaken, padi normal biasanya ditanam 2 kali jer setahun..

sambung semula penceritaan dalam gallery..

dulu la, ada 1 contest untuk melukis gamba mahsuri untuk diabadikan di dalam gallery tu.. mungkin all over malaysia punya contest la.. so there's a guy ni berdoa dan solat hajat sebelum/sepanjang melukis untuk mendapatkan ilham untuk lukisan tu.. mungkin beliau bermimpikan mahsuri selepas lukisan siap..

lukisan potret mahsuri yang dibuat oleh beliau seakan2 hidup.. macam 3-d gitu.. u can see dis potrait dalam gallery ni.. matanya seolah2 menangkap ur eyes, ikut jer sepanjang u melihatkan gambarnya dan berjalan ulang-alik di depan potret tu.. kalau melihat kepada tangan dan kaki potret mahsuri tu pulak, seolah2 real.. cam bulu2 roma tu tak seperti lukisan, lebih kepada still fotograf gitu.. mungkin dis the reason yang tak membenarkan any captures of cameras dalam gallery ni kot..

di tengah2 ruang gallery pun ada disediakan video kisah mahsuri ni.. a short mini video dalam 15-20 minit gitu yang diceritakan dan dilakonkan untuk menerangkan kisah2 yang terpampang di dinding gallery untuk pemahaman pengunjung.. ramai2 melihat dengan khusyuk sekali..

oh.. kinda nervous sket bila nak citer about mahsuri ni.. i've informed earlier about sumting2 ni during my post here.. cuak2, huhu..

after dat session, kitorang kuar dan bergerak ke taman di belakang gallery tu..


ni macam entrance ke arah taman2 di belakang tu..

ada makam mahsuri..


ada telaga mahsuri..


suma orang berkumpul mengelilingi telaga mahsuri.. ada yang take turns untuk membasuh muka dan kaki tangan di sini.. oho, lebih berseri2 gitu..

ada orang kata air di telaga mahsuri ni tidak pernah surut walaupun pada musim kemarau.. ada jugak air di telaga mahsuri {tak tau la betul ke tak} yang dibotolkan dan dijual kepada pengunjung.. bought some n bawak balik walaupun not really into percaya sangat.. just normal jer.. hmm.. ada jugak yang kata air di telaga mahsuri yang original ni hanya tawar di area langkawi jer.. tapi bila dibawa ke luar langkawi, air ni jadi masin.. i've tried yang air dibotolkan tu, tapi takder pun.. wallahualam..

pemandangan sawah padi dari telaga mahsuri..


kat belakang tu cam ader beberapa rumah yang didirikan.. rumah2 ni suma berdekatan.. mungkin cam ala2 zaman dulu kot.. rumah2 yang berkaitan dengan kisah mahsuri ni n kita boleh tengok la, how sampai leh jadi fitnah2 tu.. rumah dekat kan, suma jiran2 leh nampak apa yang terjadi kat rumah lain..


ada jugak random pictures captured here.. taktau nak classified as apa la.. tapi the architecture memang best, boleh la cik rina datang sini nak mendapatkan ilham, hehe..


my picture amik kat taman ni..


ada taman burung.. silau, tapi cantik pulak tengok gamba ni.. hoho..


ni bangunan the gallery dan kedai2 di tepi tu.. amik dari luar, taktau nak cari angle mana senang n cantik nak shot dah.. hoho..


mak insisted to get her picture taken here.. actually memula cam ala2 candid jer.. akhirnya, posing sket for the capture..


dis is the entrance masuk la.. dis time our drebar n tourist guide sedang rilek2 di kedai luar tu minum pagi sementara menunggu kami2 ni selesai menjelajah.. ala2 dora the explorer plak, hehe..


hmm.. best la datang sini.. finally, i sampai langkawi selepas 24 tahun bernyawa di dunia ni.. hoho.. maybe later nak datang lagi to langkawi with my buddies la kot.. holiday without any interruption.. wah~~

0 comments: