Pages

Monday, August 9, 2010

kejadian manusia

viewed dis video kat one of my blog list..

promote sket blog ni.. there's a lot of gud infos dalam blog ni yang leh di-apply dalam kehidupan seharian.. bagus blog ni, leh cek-kid-daut, okey..

subhanallah, begini rupanya perjalanan seorang manusia.. daripada sekecil2 sperma n ovum sehingga terbentuk seorang {atau lebih} baby di dalam kandungan seorang ibunya..

tersentuh bila melihat perkembangan yang sangat besar bagi manusia bertubuh kecil di dalam rahim ni.. betapa jauh perjalanannya untuk membentuk seorang bayi yang menjadi bukti kasih dan cinta antara seorang ayah dan ibu..

from the video, leh tengok the progress of the baby.. bila dia buka mata.. bila tangannya belajar menggenggam.. bila baby ni merasa makanan from her mummy melalui air ketuban.. when the baby boleh affected by the stress yang the mum experienced jugak..

how la sekarang ni tergamak baby2 ni dibuang jer selepas kehadirannya tidak diendahkan oleh the parents..

yang sangat mengharapkan kehadirannya tidak kunjung tiba.. yang suka sama suka me-lanjur-kan diri tu, senang jer benih nak melekat tapi pengakhirannya dibuang seperti tiada nilai apa pun kepada ibu bapanya..

bagi kawan2 yang masih belum bercahaya mata, sabar la yer.. semoga tabah.. insya allah rezeki tu akan sampai juga sekiranya percaya dengan ketentuan yang di atas sana.. ingatlah setiap perkara yang berlaku, ada hikmahnya dalam kehidupan ini..

okey la.. sini nak letakkan semula video which appointed as above la..



sama2 la kita hayati kebesaran-Nya.. thanks to the new technology yang membawa kita dekat kepada suatu alam yang kita suma penah mengalaminya dulu..

oh, lastly.. selamat menjalani bulan ramadhan ini dengan keredhaan-Nya.. semoga ramadhan kali ni bukanlah menjadi ramadhan yang terakhir untuk kita.. semoga ibadah yang dilakukan adalah semata2 kerana Allah dan beroleh keberkatan untuk menjadi bekalan dalam hidup kita sepanjang hayat di dunia ini..

semoga dipermudahkan segalanya.. ameen..

2 comments:

NazifaSamsi said...

Rasanya takde siapa sbnrnyer yg nak buang baby tp keadaan yg sgt mendesak mcm pandangan msykt kpd ank luar nikah,takut diri dibuang keluarga, dicemuh msykt etc mnjadikan diorg amik kptsn hina tu. Bkn nk sokong org me-lanjurkan diri (ikut prkataan baru gha hehe), tp ada cara nk mndidik org mcm ni.yg jelasnya,msykt kta skrg byk bljr tp kurg dididik.

akak eskrem said...

sori la cik azie..

out of words.. critical thinking pun takmo appear puasa2 ni.. turut berpuasa kot, haha..

sekarang ni senang sangat nak dapat sumbernya pun.. masyarakat, especially remaja tak didedahkan kepada kesan perlakuan.. tu yang sedap jer manjang.. bila dah jadi, buang..

yang memang suka sama suka, diorang dah besar.. tau pun benda tu salah n pandai2 la nak hidup gini.. tapi itu lah, we live dalam masyarakat yang kurang memberi sokongan.. bukan nak kata menyokong pe-lanjuran ni.. tapi still be by their {the victim} side when dis happen, lebih2 lagi yang memang betul2 mangsa..

bukan suma ada skill nak mendidik, terutamanya kepada yang bermasalah ni.. so, how can we help?? huhu..

p.s: agak bersepah sket komen.. itu la, my mind everything pun everywhere.. takleh focus.. huhu..