i've involved with situations yang membawa kepada car towing ni 2 times..
gamba creditted to shutterstock.com.. forgot la nak amek gamba biler my dad's kancil ni kene tow.. huhu..
1st, 2 hari sebelum raya puasa 2009.. pas balik ofis {i half day yer}, kuar balik to settle sum stuffs outside la.. on the way to sek 9, tetiber jer keter buat hal.. remember, my dad's kancil {kete pinjam, kan..haha} ialah manual n i really like it.. dat manual gear tu, yang boleh gerak hanya untuk gear 3, 4, 5 n reverse jer.. both for gear 1 n 2 langsung stuck n takleh gerak langsung.. ke sudah nyer, seb bek tak ter-stuck dalam traffic lite tu n manage to susur kiri n berenti kat the bus stop nearby..
hmm.. cuak jugak tu.. time2 puasa ni, keter plak buat hal.. suka dia bila anak tuannyer tu baru dapat duit claim.. hoho.. endingnyer, abah datang n wait for the tow truck to bring the car to bengkel lan kat batu 3.. me plak? ayep amik n bawak balik umah la.. wondering dia dari umah kot, semata bawak avanza datang situ.. dat time, tak tunggu la tow truck tu sampai n menggodek2 n bawak ke bengkel tu.. huhu..
enuf with the 1st one, beralih kepada the 2nd experience..
sebenarnya, the problem rised masa nak datang ofis lagi.. tak jauh dari kilang dah, tetibe terperasan yang temperature tu dah sampai high.. no wonder la naik bukit pun takleh pecut.. hmm.. kuar jer dari traffic lite, asap putih berkepul2 di ekzos making me stop kat tepi tu.. belum sempat buat apape, dah termati enjin plak.. seb bek la dah siap parking kat tepi tu, takder la menghalang laluan..
inform mak n abah.. inform ms ting.. inform arsad.. last skali, arsad datang dengan lori kecik tu see the problem.. berjaya bawak balik kete ke kilang untuk cool down n di-pomen-kan oleh arsad sepetang tu la kiranyer.. masalahnyer, ader pipe {yang nak mengalirkan air untuk sejukkan enjin tu} patah, air filter penuh dengan minyak n minyak pun dah termasuk dalam enjin.. supposedly dah siap tu, cam leh bawak balik la keter..
however, during checking2 temperature masa balik tu, driving like 15 min before nearly high n ending nyer berenti tak jauh dari simpang kampung budiman.. dalam keadaan ni, kete ni hanya boleh dibawa let's say dalam 30-50 jer.. if i stop or slow down akan menyebabkan leh termati enjin dan perjalanan naik bukit menyebabkan temperature lagi senang naik.. kak mal ader ter-pass by during dat long break selama 15-20 min n follow back to the hiway..
kat traffic lite tu cam dah cuak becoz terpaksa berenti {lampu merah, maa}.. dah terus termati enjin plak.. seb bek ader polis jaga depan n release cepat.. seb bek enjin berjaya dihidupkan pas berkali2 quick try.. seb bek lagi dah siap2 buat emergency lite, so orang lain tak dok follow kancil biru ni.. huhu.. kuar jer dari susur nak ke guthrie, temperature high balik n terpaksa port kat tepi.. kak mal terpaksa leave la sebab tudm subang tu dah tak jauh.. lagipun, me dah port baek, orang takleh kacau..
kinda 10 min later, ujan nak start dah.. try stat enjin n park betul2 bawah fly-over supaya tak kene tempias when i cannot even tutup tingkap n bukak ekon.. calling2 yang amat banyak masa kat tepi tu, either nak stay n tunggu nak jalan nanti or other any suggestions.. my last resort, sebab kete ni takleh nak stay kat traffic lite ialah tow-truck amik n send to bengkel lan la..
didn't i say i baru jer dapat my petrol claim during dis thing happen?? huhu..
the tow truck sampai around sejam lebih port kat tepi tu.. tu, termasuk skali ngan dok calling2 suma orang la tu.. huhu..
okey la.. sekarang ni nak inform adab2 apabila kereta rosak n perlu di-towing ni.. ala2 tips gitu..
first n foremost.. tepon mesti fully charge yer sebelum apaper ni.. it's gud kalau remember to charge before kuar memane la yer.. in case ader apaper, easily boleh reach for help dengan jaya nyer.. for those yang post-paid, semestinyer lah jangan kene bar {jangan lupa bayar bil yer}.. untuk yang prepaid, at least kene la ader kedit sket tu.. kurang2 lepas la untuk sms sesiapa yang dapat menolong untuk meng-call-kan sesapa yang patut..
secondly, kene slalu cek condition keter.. untuk meter2 yang ada di dashboard gitu {iyer ker nama nyer??} ialah meter minyak n meter temperature.. 2 meter ni the basics for the ladies.. becoz we will not really know apa yang terjadi dengan enjin.. meter minyak, jangan sampai empty terus plak n berani mati jer bawak2 me-round kawasan.. meter temperature tu takmo sampai senggat sebelum high n yang lebih parah lagi bila dah sampai H.. dis one, optimum biasanyer di low atau paling2 up pun di area2 middle tu la.. takder masalah la gitu.. tapi kalau dah lebih ke hala ke H tu, sendiri mau ingat yer.. kene siap2 inform untuk mengelakkan future problem gitu..
jangan lupa jugak tengok keadaan tayar.. manela tau, menonong jer terus stat enjin n merayap2 tanpa menyedari tayar dah pancit sebenarnyer.. kan leceh tu.. fyi untuk the ladies, tayar ni kita nampak cam senang jer the guys angkut2 untuk betulkan tayar pancit kita ni.. but the reality is sangat berat.. walaupun kancil punya.. i guess, tak dapek nak nolong la dis one.. memang the guy's energy sangat diperlukan untuk tukarkan tayar for a lady like me {yang tak lembut sangat, tapi tak larat nak angkat tayar kancil??}.. huhu.. kalau kita dari ofis ker, elok la masih ader guys yang leh tolong sebelum memulakan perjalanan yer..
third tips.. kene simpan la number2 yang penting ni.. 1 ialah ur trusty mekanik.. yang ader kaitan2 jugak pun boleh la.. kene jugak la inform dia, sebab kalau nak anta keter time dia dah tutup kedai, susah jugak la kalau takder saper tunggu nanti.. at least, he can arrange sumone {perhaps his staff} to wait for ur car.. another 1 ialah number tow truck.. i got 1 ni from sri muda n maybe serve area shah alam n puchong boleh la kot.. leh simpan siap2 la jugak yer.. take into note, 017-325 7778.. atau another one, 016-385 1889 {dis one taktau from where tapi serve area shah alam jugak}.. pastikan ader trusty bengkel supaya mudah untuk dia tow nanti la..
tips keempat.. kalau boleh la, pastikan kete yang rosak ni dah berada di kawasan yang open la.. let's say like my case.. memang suma orang tau shah alam-puncak alam tu jem tahap dewa la kalau balik keje.. so, untuk memudahkan suma pihak {pihak yang ingin ditolong dan pihak yang ingin menolong}, i managed to bring out dis car ke hiway {kuar dari guthrie} yang akhirnya menyenangkan la jugak kepada tow truck ni untuk reach where i parked dis car.. iyer lah kan, mane la tau di waktu puncak ni kene ober-charge plak.. tak pasal jer, melayang duit sebab we're not really know the charges kan..
the fifth.. fulus mesti ader.. at least standby rm 100 la untuk towing dan pengangkutan balik selepas di-tow kalau tow truck takleh nak anta sampai balik umah.. kalau takleh bayar makan kat hotel, kene cuci pinggan kan.. kalau dah towing, tapi takder duit nak bayar, how?? huhu.. baik jugak la kalau ader sumbody yang standby tunggu kat bengkel after tow to fetch u back home ker.. hmm..
sixth.. bila calling2 tow truck ni, takyah takut2 la nak introduce diri tu.. biasanyer, we're not really know the guy's name.. but then, when we're explaining about the break-down, sure he'll help la {pitis nak masuk ni kan}.. for our side, the important infos to let him know ialah di mana, nombor kereta n jenis keter la.. for his side plak, we have to ask his nombor tow truck la..
a bit for our side.. di mana tu bermaksud where exactly is ur port place yang keter tu dah bersidai di tepi jalan menunggu tow truck tu.. kengkadang, we say the general place there without informing the exact place.. kalau dia dari hiway ke, he sure tau short-cut kan untuk sampai at that particular place.. so kalau dah bersidai dok tepi hiway tu, take extra effort la to find nombor kilometer yang berada di tepi jalan tu.. dis will ease his way, becoz the area yang kita cakap, mungkin akan membuatkan dia terlepas.. as mentioned before pasal short-cut tu.. mungkin menyebabkan dia terpaksa u-turn balik to reach when he can easily terus sampai to our place..
untuk our side lagi.. at least cakap la ur jenis keter cam kancil biru.. for logic sake, dia pun mesti melilau mencari kete mane yang tersadai tu kan.. another thing, just cakap nombor keter jer cam 2669, tak perlu la bgj 2669.. for some, diorang lebih mudah mengingat nombor, berbanding huruf yer.. lagipun, kalau sebut huruf kan cam leh menimbulkan banyak kekeliruan?? hoho..
for their side tu, kalau leh kita mintak la nombor tow truck tu.. cam tadi jugak, memorize the number is fine.. kalau nanti bila dia sampai, tapi kita cam takut2 {kang takut orang culik plak}, we can confirm by calling him during we're in the car la.. step for double-confirm la.. takut jugak tow truck lain plak yang datang bila kita tunggu another tow truck.. hoho..
tips ketujuh.. dok jer la dalam keter tu sementara menunggu kedatangan tow truck yer.. we'll never know about any silly yet surprisingly shocking incident yang membabitkan jenayah di jalan raya kan.. so, dok diam2 dalam keter dan lock suma supaya tak menarik minat penjahat untuk come by.. lagipun, kalau dok kat tepi jalan sambil menyalakan emergency lite tu tak semestinyer keter rosak.. kadang2 they stop for a while for a lots of things {mencari barang ker, calling2 ker} n the emergency lite tu memberi signal kepada keter2 di belakang supaya tak mengikut diorang.. manela tau jugak ader yang tetiber main langgar jer belakang tu n claim bukan2 plak nanti.. dah la jiwa kacau keter rosak, ni plak tambah ngan eksiden sebab orang lain langgar.. kan dah haru tu..
yang kelapan.. pas tow truck sampai dan menggodek2 keter untuk ikut belakang tow truck tu, masuk jer la kat lori tu.. kalau rajen lagi, leh amek gamba keter di-towing n letak dalam fesbuk atau blog, hihi.. tak perlu yer bagi kunci kat drebar tow truck tu.. kemas apaper yang patut n bawak skali.. lagipun, nanti pas keter sampai kat bengkel, bukan kita leh bawak pun dah keter tu.. all the small things, duit ker, beg ker, kasut ker, pack la siap2 masuk beg.. who knows, tetibe plak hilang nanti.. tak plak la kita melilau salahkan suma orang.. my experience, ter-hilang my original cover battery belakang my w980, tercicir n togel sat fon tu seminggu.. kan dah leceh tu..
semasa ber-towing2 tu, leh la beramah mesra sket ngan drebar tu.. bukan lah nak ngorat kan, tapi maner la tau next time jadik apaper lagi n terpaksa di-towing lagi, drebar tu pun tak berkira nak tolong kita.. mungkin jugak leh dapat discount.. wink wink.. cuba la bayangkan kalau kita dok muka kelat plak sepanjang jalan ke bengkel, mau ke sudah nyer dia takmo layan pun kalau kita call for another towing.. huhu..
tips ke-9.. drebar towing2 ni, diorang cam ader kawan2 lain yang leh towing2 jugak.. let's say, kita ader 1 jer number yang kita tau origin di shah alam.. then, keter break down di kawasan puchong plak.. inform dulu kat dia.. kalau dia takleh pi, he will pass our number to his frens la untuk call u up n arrange for the towing.. tak tau la kalau dia leh dapat komisyen ke aper, but their arrangement akan memudahkan kita yang tak tau apaper pasal towing2 ni.. huhu..
emm.. rasanyer, cukup ni dulu la tips2 untuk keter di-towing ni.. my break-down slalu nyer pun lain dari yang lain masalah nyer.. sampai kene overhaul jugak la dis time.. sampai sekarang pun, still lom lancar lagi pergerakan n minyak nyer.. huhu..
dis is for sharing is caring parts in dis blog.. sediakan payung sebelum hujan.. sediakan nombor tow truck sebelum keter break down.. ^_^
2 comments:
salam,
Ok posting ni...
salam ziarah. Klik utk lihat hadiah Top 10 readers. Jgn lupa rekod kehadiran.
salam pakcik..
okeh~~~ tq..
Post a Comment