Pages

Wednesday, April 6, 2011

egypt trip: asfour crystal

bersama ai, your tour guide for dis egypt trip lagi.. kali ni, kita akan meround-round di asfour crystal yang terletak in the other side of cairo.. oh, mungkin dia out-skirt sket, tapi di bandar ni lah boleh dijumpai hafiz-hafiz {si penghafaz al-quran}.. sat2, bandar ni namenyer shoubra.. agak jauh la dari cairo, mungkin macam dari kelana jaya nak ke gombak naik lrt kot?? perjalanan ke sini ialah dengan menaiki metro yer kawan2.. lebih murah, cepat dan selesa gitu..

memang asfour crystal trademark di shoubra lah senang citer.. they themselves ada 3 building kot yang berdekatan antara satu sama lain.. but the one yang ai nak tunjuk ni, during our visit to the show room..

welkam, welkam..


ni lah pintu masuk belah dalam untuk show room ni.. dari luar, memang takder nampak cam show room apa pun.. macam gudang tinggal pun ada dengan tertutup segala.. once entered pun, siap ada scanner gate n si pak guard pun tengok2 jer barang2 yang dibawa masuk.. takder hal pun lah, just for general checking jer.. cam tak heran pun dengan gate yang berbunyik2 tu..


dis henbeg cum fon is one of the things yang greet kami di muka pintu.. wow wow gitu kan??

seterusnya..


ada kapal terbang.. ada pyramid.. ada ayat2 quran kot dalam frame tu..


row row your boat.. colourful dan sangat besar.. gorjes!!


si ika ngan keter kebal selai.. harus lah nak feeling2 demo tahrir sket.. sangat2 excited with all dis art, seni2 nyer barangan ni.. detailed n particular on the cravings gitu..


key chains yang boleh dipilih.. tak banyak sangat choice, yang se-window ni jer pun la.. baru tengok sket pun dah rambang mata..


si peng-amik gamba, tidak sekali2 dilupakan.. grabbed dis pix from ayep nyer camera -lah..


memang ada trick ilusi optik la bila cermin memantulkan cermin lagi kan?? you can see here, banyak sangat lampu2.. especially chandelier la yang diberi penekanan di sini..


mak n ika sementara menunggu si peng-amik gamba ke hulu ke hilir masih tak dapat decide nak beli barang apa untuk souvenir.. hoho..

wanita dan perhiasan diri memang tak dapat nak dilupakan, kan??


necklace bersusun displayed di sini..

ada jugak satu corner diletakkan history all dis crystal.. cara pembuatan, pasir2 segala kat sini..




bola-bola crystal sini.. bukan bola-bola api jer ada, hoho..


mak ber-posing sket depan dis crystal-crystal..



me with the music box..

pemandangan dalam show room lagi.. silau jer mata, suma nak berkilau2 kan?? shining-shining..



chandelier lagi..




ika yang kepenatan dan kelaparan kot.. jalan jauh la katakan.. bajet ayu di atas lantai.. seb bek ber-karpet, haha..


yang ni bukan gelang tangan, yang ni tasbih tau.. i myself pun dah konfius ritu, haha..




anggur2 gitu..


cincin, tapi tak banyak choice sini..


chandelier lagi..


mak dengan gamba burung ni.. o-sem kan??


peninggalan zaman firaun kononnyer di sini..


ayep dengan tenet-nyer yang tak lepas2.. busy, kalah yb.. haha..


lori bawak kete..


pirates of the caribbean.. ai ai captain {dah cam span-bob pulak}..


yang ni baru boleh panggil lord of the ring!! besar giler woh cincin ni.. kalau letak atas kepala pun masih banyak lebihnyer.. besar yang amat..


choo-choo train.. comel betul dengan gerabak yang ada bola-bola crystal tu.. hihi..

and so, basically, memang lambang untuk asfour crystal ni ialah burung yang menebarkan sayapnyer tu.. simbol ni biasanya jadik logo di barang2 yang selalu cam ternampak seperti cross gitu..


dis place really a show room lah.. memang kita takleh pegang pun all these crystal stuffs.. suma dalam kabinet bercermin yang berkunci kot.. display items.. what we see, itu lah barang yang ada di sini..

about the pricing pulak, ada stated depan barangan2 ni, sekali dengan item codes.. nak order tu, buat2 cam nak order old town white coffee lah kan, tulis ngan pensel di kertas yang disediakan.. dengan details seperti huruf apa yang kita nak, kaler apa kalau ada dipamerkan beberapa di situ.. semurah2, sampailah semahal2 barang displayed there.. and of course, semakin besar n complicated barangan tu, semakin mahal lah duit genih yang perlu dikeluarkan daripada poket yang kembung.. hoho..


waiting n waiting for my things to settle..

actually untuk meng-order tu, selepas memilih dan menulis di kertas order, we have to make payment di bahagian belakang sekali dalam show room ni.. settle everything, then they will chop {paid} di resit.. official resit ni lah yang nak kene tunjuk bila kuar dari show room ni.. ada satu kaunter di bawah untuk collect barangan2 yang telah dibeli tadi.. siap2 terus masuk dalam paper bag ni..

takder banyak sangat pun yang dibeli di sini.. lebih kepada rambang2 mata dan wow wow jer sini.. pitis nak kene bajet jugak kan, padahal banyak jer lagi lebih duit.. untuk di-corner-kan untuk tujuan lain pulak lah gitu..

what did i bought there??


dis pyramid inside pyramid ni untuk my current boss dan ex-boss..


brown pearl ni untuk my lady boss..


neckace bertulis N di loketnyer ni untuk nadia..

while dis is yang mak lang kirim untuk diri sendiri..

for those yang nak wow wow lagi ngan all dis artsy, boleh jenguk2 their website ni.. asfour crystal..

barangan2 ni memang dah siap packing cantik dalam individual kotak -lah.. siap ngan sponge2 seperti dalam gamba2 di atas tu.. kalau nak bagi present without wrapping pun takder hal, memang dah cantik n ready gitu..

seksa jugak nak amik gamba barang2 secara berseorangan ni.. dengan pantulan cahaya segala, adoii..

another tips yang penting jugak nak diketahui, tax of buying these crystals boleh di-claim during our check-in kat airport.. so, dapat la save2 sket duit tu.. hoho.. but in my case, disebabkan mak fully cannot breathe disebabkan makcik ani tu, my mum did not manage to claim my tax tu.. dah ala2 kelam kabut nampaknyer di situ, ter-burn lah around 35 genih kot.. huhu..

will try to update more frequently soon lah kot.. cheers!! (^_~)

2 comments:

PeNgEmiS dUniA said...

boleh plak dok atas lantai dlm kedai . haha

akak eskrem said...

fully carpet ni.. gudang pun besar giler.. penat kott.. hehe..